چون غرض آمد هنر پوشیده شد از دیدگاه مولانا اغراض که هم...
🔹
🔹
"چون غرض آمد هنر پوشیده شد"
از دیدگاه مولانا،
اغراض که همان امراض نفسانی هستند،
سه ارزش بزرگ انسانی،
یعنی علم و هنر و اخلاق،
را بیاعتبار میکنند؛
در علمْ اغراض نفسانی
حجاب ادراک است؛
و شخص در هر چه مینگرد،
به جای درک حقیقت،
تنها اغراض و مشتهیات خود را مییابد:
طالب هر چیز، ای یار رشید،
جز همان چیزی که میجوید ندید
گاو در بغداد آید ناگهان،
بگذرد از این کران تا آن کران
از همه عیش و خوشیها و مزه
او نبیند غیر قشر خربزه
مثنوی
و نیز در حکایت آن قاضی که در وقت
انتصاب میگریست و میگفت:
“آه چگونه جاهلی(یعنی قاضی که از احوال طرفین دعوی بی خبر است)،
میان دو عالم(یعنی طرفین دعوی که به کار خود عالمند)، حکم کند؟”،
از قول دستیار خردمند او آمده است:
گفت: خصمان عالمند و علتی،
جاهلی تو، لیک شمع ملتی؛
زانکه تو علت نداری در میان،
آن فراغت هست نور دیدگان
جهل را بی علتی عالِم کند،
علم را علت کژ و ظالم کند
مثنوی
همچنین در عالَم هنر
اغراض از دل به چشم
و از چشم بر پردهٔ عالم خارج میافتند،
و زشت را زیبا و زیبا را زشت مینمایند:
خشم و شهوت مرد را احوَل کند؛
ز استقامت روح را مبدل کند
چون غرض آمد، هنر پوشیده شد،
صد حجاب از دل به سوی دیده شد
مثنوی
در روابط انسانی و عالَم اخلاق نیز
چنین است که:
غرضها تیره دارد دوستیها
غرضها را چرا از دل نرانیم
دیوان شمس
□بدین نگاه خوشترین تزکیه نفس
که نگهبان ارزشهای متعالی
هنر و دانش و اخلاق است،
همان پاک شدن از اغراض شخصی
و امراض نفسانی است
چنانکه سعدی شیرین سخن فرمود:
طمع بند و دفتر ز حکمت بشوی
طمع بگسل و هر چه دانی بگوی
□"فیه مافیه" نام کتاب مقالات مولاناست
یعنى در آن است آنچه در آن است
تا نخورى ندانى.
برگرفته از کتاب “گزیده فیه مافیه”
به قلم حسین الهی قمشهای
ناشر: انتشارات علمی و فرهنگی
تصویر: مینیاتور قدیمی
#چون_غرض_آمد_هنر_پوشیده_شد #فیه_مافیه #مولانا #علم #تزکیه #ارزش_های_متعالی #هنر #اخلاق #حقیقت #انتشارات_علمی_و_فرهنگی
#حسین_الهی_قمشه_ای #دکتر_الهی_قمشه_ای #الهی_قمشه_ای #قمشه_ای #اینستاگرام
#Selfish_Interest #Fihimafihi #Rumi #Knowledge #Purification #High_Quality_Pleasure #Morality #Truth #Elmifarhangipublication #Hosseinelahighomshei #Drelahighomshei #Elahighomshei #Ghomshei #Instagram #Official
اینستاگرام صفحه رسمی دکتر الهی قمشه ای
🔹
"چون غرض آمد هنر پوشیده شد"
از دیدگاه مولانا،
اغراض که همان امراض نفسانی هستند،
سه ارزش بزرگ انسانی،
یعنی علم و هنر و اخلاق،
را بیاعتبار میکنند؛
در علمْ اغراض نفسانی
حجاب ادراک است؛
و شخص در هر چه مینگرد،
به جای درک حقیقت،
تنها اغراض و مشتهیات خود را مییابد:
طالب هر چیز، ای یار رشید،
جز همان چیزی که میجوید ندید
گاو در بغداد آید ناگهان،
بگذرد از این کران تا آن کران
از همه عیش و خوشیها و مزه
او نبیند غیر قشر خربزه
مثنوی
و نیز در حکایت آن قاضی که در وقت
انتصاب میگریست و میگفت:
“آه چگونه جاهلی(یعنی قاضی که از احوال طرفین دعوی بی خبر است)،
میان دو عالم(یعنی طرفین دعوی که به کار خود عالمند)، حکم کند؟”،
از قول دستیار خردمند او آمده است:
گفت: خصمان عالمند و علتی،
جاهلی تو، لیک شمع ملتی؛
زانکه تو علت نداری در میان،
آن فراغت هست نور دیدگان
جهل را بی علتی عالِم کند،
علم را علت کژ و ظالم کند
مثنوی
همچنین در عالَم هنر
اغراض از دل به چشم
و از چشم بر پردهٔ عالم خارج میافتند،
و زشت را زیبا و زیبا را زشت مینمایند:
خشم و شهوت مرد را احوَل کند؛
ز استقامت روح را مبدل کند
چون غرض آمد، هنر پوشیده شد،
صد حجاب از دل به سوی دیده شد
مثنوی
در روابط انسانی و عالَم اخلاق نیز
چنین است که:
غرضها تیره دارد دوستیها
غرضها را چرا از دل نرانیم
دیوان شمس
□بدین نگاه خوشترین تزکیه نفس
که نگهبان ارزشهای متعالی
هنر و دانش و اخلاق است،
همان پاک شدن از اغراض شخصی
و امراض نفسانی است
چنانکه سعدی شیرین سخن فرمود:
طمع بند و دفتر ز حکمت بشوی
طمع بگسل و هر چه دانی بگوی
□"فیه مافیه" نام کتاب مقالات مولاناست
یعنى در آن است آنچه در آن است
تا نخورى ندانى.
برگرفته از کتاب “گزیده فیه مافیه”
به قلم حسین الهی قمشهای
ناشر: انتشارات علمی و فرهنگی
تصویر: مینیاتور قدیمی
#چون_غرض_آمد_هنر_پوشیده_شد #فیه_مافیه #مولانا #علم #تزکیه #ارزش_های_متعالی #هنر #اخلاق #حقیقت #انتشارات_علمی_و_فرهنگی
#حسین_الهی_قمشه_ای #دکتر_الهی_قمشه_ای #الهی_قمشه_ای #قمشه_ای #اینستاگرام
#Selfish_Interest #Fihimafihi #Rumi #Knowledge #Purification #High_Quality_Pleasure #Morality #Truth #Elmifarhangipublication #Hosseinelahighomshei #Drelahighomshei #Elahighomshei #Ghomshei #Instagram #Official
اینستاگرام صفحه رسمی دکتر الهی قمشه ای