یادداشت روی پوست شهر مریم بحرالعلومی با فیلمنامهای نوشته ...
#یادداشت 🖋
«روی پوست شهر»
مریم بحرالعلومی با فیلمنامهای نوشته پژمان تیمورتاش، سراغ روایتی از مادران خطاکار و زندانی میرود. شهربانو، با اسمی تعمیمپذیر، مادری است که سالها پیش برای راحتی و آسودگی خانواده و فرزندانش از فقر و محرومیت و به قصد زندگی بهتر، ناخواسته و ندانسته دست به اشتباهی میزند، قاچاق و حمل مواد مخدر که به حبس ابد او منجر میشود. ترس و تردید همسرش و ترک ناگهانی خانواده هم باعث تنهایی و بیپناهی بیشتر فرزندان آنها میشود. حالا بعد از چند سال، شهربانو به دلیل حسن اخلاق و رفتار، به مرخصی میآید تا در مراسم ازدواج پسرش حاضر باشد، البته نه به عنوان مادر، چون خانواده عروس نباید از زندانی بودن مادر داماد باخبر شوند و این تازه، یکی از انبوه مشکلات شهربانو است. بحرالعلومی، در دومین گام فیلمسازیاش در سینمای حرفهای، فیلم گرم و پرکششی میسازد و به سهم خود به عنوان فیلمساز، نقشی در اشاره به یکی از معضلات و طیفی آسیبدیده در جامعه دارد. منتهی شهربانو باوجود طرح موضوع، تلاش برای قصهگویی و روایتی همدلیبرانگیز و بازیهای خوب و درخشان #فرشته_صدرعرفایی ، #بهناز_جعفری و #بهرنگ_علوی ، کم و کاستیها و ابهاماتی در روایت و اجرا دارد و بهویژه غیبت و عدم نمایش شخصیتهایی چون پدر و دختر کوچک خانواده، چندان وجه کاریزماتیک و اثرگذار ندارد و کمکی به جذابیت درام نمیکند. «شهربانو» که همچون صحنهزنی، متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود، اما از راهیابی به بخش پایانی این رویداد جا ماند و سرانجام سر از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درآورد، شاید با فیلمنامه و پرداخت و برخی بازیگران دیگر در بعضی از نقشها، تبدیل به فیلم مهمتری میشد. بهرحال بحرالعلومی جوان با همین شهربانو هم نمره قبولی میگیرد و میتوان به عمق پختگی فیلمهایش در ادامه خوشبین بود.
.
#جام_جم #جام_جم_آنلاین
#نقد #فیلم_سینمایی_شهربانو
🔵متن کامل روی سایت خبرگزاری
عکس: پویان بحق
گریم: امید گلزاده
کارگردان: مریم بحرالعلومی
اینستاگرام 🤍 بهرنگ | Alavi 🤍
«روی پوست شهر»
مریم بحرالعلومی با فیلمنامهای نوشته پژمان تیمورتاش، سراغ روایتی از مادران خطاکار و زندانی میرود. شهربانو، با اسمی تعمیمپذیر، مادری است که سالها پیش برای راحتی و آسودگی خانواده و فرزندانش از فقر و محرومیت و به قصد زندگی بهتر، ناخواسته و ندانسته دست به اشتباهی میزند، قاچاق و حمل مواد مخدر که به حبس ابد او منجر میشود. ترس و تردید همسرش و ترک ناگهانی خانواده هم باعث تنهایی و بیپناهی بیشتر فرزندان آنها میشود. حالا بعد از چند سال، شهربانو به دلیل حسن اخلاق و رفتار، به مرخصی میآید تا در مراسم ازدواج پسرش حاضر باشد، البته نه به عنوان مادر، چون خانواده عروس نباید از زندانی بودن مادر داماد باخبر شوند و این تازه، یکی از انبوه مشکلات شهربانو است. بحرالعلومی، در دومین گام فیلمسازیاش در سینمای حرفهای، فیلم گرم و پرکششی میسازد و به سهم خود به عنوان فیلمساز، نقشی در اشاره به یکی از معضلات و طیفی آسیبدیده در جامعه دارد. منتهی شهربانو باوجود طرح موضوع، تلاش برای قصهگویی و روایتی همدلیبرانگیز و بازیهای خوب و درخشان #فرشته_صدرعرفایی ، #بهناز_جعفری و #بهرنگ_علوی ، کم و کاستیها و ابهاماتی در روایت و اجرا دارد و بهویژه غیبت و عدم نمایش شخصیتهایی چون پدر و دختر کوچک خانواده، چندان وجه کاریزماتیک و اثرگذار ندارد و کمکی به جذابیت درام نمیکند. «شهربانو» که همچون صحنهزنی، متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود، اما از راهیابی به بخش پایانی این رویداد جا ماند و سرانجام سر از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درآورد، شاید با فیلمنامه و پرداخت و برخی بازیگران دیگر در بعضی از نقشها، تبدیل به فیلم مهمتری میشد. بهرحال بحرالعلومی جوان با همین شهربانو هم نمره قبولی میگیرد و میتوان به عمق پختگی فیلمهایش در ادامه خوشبین بود.
.
#جام_جم #جام_جم_آنلاین
#نقد #فیلم_سینمایی_شهربانو
🔵متن کامل روی سایت خبرگزاری
عکس: پویان بحق
گریم: امید گلزاده
کارگردان: مریم بحرالعلومی
اینستاگرام 🤍 بهرنگ | Alavi 🤍