حسین جوانیگانگوبای کاتیاوادی فیلم تازهی سانجی لیلا بانسالی...
حسین جوانی:گانگوبای کاتیاوادی، فیلم تازهی سانجی لیلا بانسالی، به زندگی «گانگابای هارجیوانداس» مشهور به «گانگوبای کاتیاوادی» میپردازد. زنی که در دههیهای میانی قرن بیستم به مرور از دختری تنفروش تبدیل به یکی از قدرتمندترین زنان بمبئی شد. بسیاری او را یکی از نخستین فعالان حقوق زنان در هند میدانند اما بسیاری هم اعتقاد دارند قدرت و شهرتش، نتیجهی رابطهاش با مافیاست؛ به همین دلیل به او «ملکهی مافیا» میگویند.
اسم فیلم اندکی عجیب است و شاید تلفظ کردن کار سختی باشد. «گانگوبای» اسمی زنانه است و «کاتیوادی» شبه جزیرهای در شمال غربی هند. گانگوبای کاتیاوادی اسم یا بهتر است بگوییم شهرتِ زنی شناخته شده در دههی 1960 هند است. گانگوبای این اسم را خودش روی خودش گذاشت. وقتی در نوجوانی به عشق تبدیل شدن به ستارهی سینما به همراه پسری که عاشقش شده بود، راهی بمبئی شد،او اسم دیگری داشت. اما پسر او را به روسپی خانهای فروخت و رهایاش کرد.
گانگوبای کاتیاوادی پس از مقدمهای طولانی که شامل مراحل به قدرت رسیدنِ گانگوبای در محله است، به آرامی از او شخصیتی مبارز میسازد که در تلاش برای کسب حقوق اولیهی انسانی، دست به اعمالی تاریخی میزند. مصاحبه با مطبوعات، سخنرانی در مجامع و در نهایت دیدار با نخست وزیر هند( در فیلم اشاره نمیشود گانگوبای با کدام نخست وزیر دیدار کرده اما شایعاتی وجود دارد که او به دیدار جواهر لعل نهرو رفته).
گانگوبای کاتیاوادی فیلمی در ستایش هند است. نمایش پُرجزئیاتِ راه سختی که مردم و دولتمردان هند برای آزادی و شکلگیری نهادهای مدنی پشت سر گذاشتهاند و به آن افتخار میکنند. فرقی هم ندارد مبارزان این راه حقوقدانها باشند یا زنانی که داغ ننگ روسپیگری بر پیشانی دارند.
اما جدای از مضامین فیلم، گانگوبای کاتیاوادی مدیون حضور خیره کننده عالیا بات در نقش گانگوبای است. گانگوبای دختری فروخته شده با آرزوهایی بر باد رفته است که تمامی پلهای پشت سرش را خراب کرده، اما هیچگاه این سرخوردگی را فریاد نمیزند. در سکوت و به تنهایی رنج میکشد و غمش را پشت زبانِ تند و نیشوکنایههای طنزآمیزش پنهان نگه میدارد. بهترین مثال برایِ کیفیت بالایِ بازیِ عالیا بات صحنههای مربوط به جشن ناوراتری است. جایی که در میان هیاهوی جشن، بدون آنکه کلامی به زبان بیاورد، با اندوه فقدان پدرش مواجهه میشود.
مطلب کامل را در سایت دنیای تصویر بخوانید.
#دنیای_تصویر_آنلاین #دنیای_تصویر #سینما #سینمای_هند #سانجی_لیلا_بانسالی #عالیا_بات #گانگوبای_کاتیاوادی
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline
اسم فیلم اندکی عجیب است و شاید تلفظ کردن کار سختی باشد. «گانگوبای» اسمی زنانه است و «کاتیوادی» شبه جزیرهای در شمال غربی هند. گانگوبای کاتیاوادی اسم یا بهتر است بگوییم شهرتِ زنی شناخته شده در دههی 1960 هند است. گانگوبای این اسم را خودش روی خودش گذاشت. وقتی در نوجوانی به عشق تبدیل شدن به ستارهی سینما به همراه پسری که عاشقش شده بود، راهی بمبئی شد،او اسم دیگری داشت. اما پسر او را به روسپی خانهای فروخت و رهایاش کرد.
گانگوبای کاتیاوادی پس از مقدمهای طولانی که شامل مراحل به قدرت رسیدنِ گانگوبای در محله است، به آرامی از او شخصیتی مبارز میسازد که در تلاش برای کسب حقوق اولیهی انسانی، دست به اعمالی تاریخی میزند. مصاحبه با مطبوعات، سخنرانی در مجامع و در نهایت دیدار با نخست وزیر هند( در فیلم اشاره نمیشود گانگوبای با کدام نخست وزیر دیدار کرده اما شایعاتی وجود دارد که او به دیدار جواهر لعل نهرو رفته).
گانگوبای کاتیاوادی فیلمی در ستایش هند است. نمایش پُرجزئیاتِ راه سختی که مردم و دولتمردان هند برای آزادی و شکلگیری نهادهای مدنی پشت سر گذاشتهاند و به آن افتخار میکنند. فرقی هم ندارد مبارزان این راه حقوقدانها باشند یا زنانی که داغ ننگ روسپیگری بر پیشانی دارند.
اما جدای از مضامین فیلم، گانگوبای کاتیاوادی مدیون حضور خیره کننده عالیا بات در نقش گانگوبای است. گانگوبای دختری فروخته شده با آرزوهایی بر باد رفته است که تمامی پلهای پشت سرش را خراب کرده، اما هیچگاه این سرخوردگی را فریاد نمیزند. در سکوت و به تنهایی رنج میکشد و غمش را پشت زبانِ تند و نیشوکنایههای طنزآمیزش پنهان نگه میدارد. بهترین مثال برایِ کیفیت بالایِ بازیِ عالیا بات صحنههای مربوط به جشن ناوراتری است. جایی که در میان هیاهوی جشن، بدون آنکه کلامی به زبان بیاورد، با اندوه فقدان پدرش مواجهه میشود.
مطلب کامل را در سایت دنیای تصویر بخوانید.
#دنیای_تصویر_آنلاین #دنیای_تصویر #سینما #سینمای_هند #سانجی_لیلا_بانسالی #عالیا_بات #گانگوبای_کاتیاوادی
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline