میثم مولایی از روز صفر نسخههای فیلمنامه دیگری هم وجود دار...
میثم مولایی:
از «روز صفر» نسخههای فیلمنامه دیگری هم وجود دارد/ سرمایه ضامن کیفیت نهایی هیچ فیلمی نیست
.
میثم مولایی در گفت و گو با ایلنا عنوان نمود:
اساسا ایدهآلترین زمانِ شروعِ کارِ تدوینگر در هر فیلمِ داستانگو، از مرحلهیِ آماده شدنِ نخستین ورسیونهای فیلمنامه و شروعِ اولین مراحلِ بازنویسی است. متاسفانه طی سالیان گذشته روندی در سینمای ایران مرسوم بود که تدوینگر کارش را همزمان و گاه پس از پایان مرحلهیِ فیلمبرداری شروع میکرد و مرحلهی مهمِ مطالعه و بررسی و مشارکتِ تدوینگر در رفعِ نواقصِ احتمالی فیلمنامه مغفول میماند. اما خوشبختانه مدتیست که فیلمسازان، تهیهکنندگان و حتی برخی عوامل اجرایی، مثلِ مدیرانِ تولید هم نسبت به نقش کارآمدی که یک تدوینگر در مرحلهی بازنویسی فیلمنامه و پیشتولید میتواند داشته باشد، آگاه شدهاند.
.
از «روز صفر» نسخههایِ فیلمنامهیِ دیگری هم وجود دارد که به کلی با یکدیگر متفاوتاند و به دلیل همین حساسیتهایِ فنی و کیفیِ کارگردان کنار گذاشته شدند و با لحاظ کردن نکاتِ مثبتِ نسخههایِ مختلف به فیلمنامهیِ فعلی رسیدیم.
.
آخرین مرحله، پیش از آغاز فیلمبرداری کار روی سکانسهایی بود که جلوههایبصریِ سنگین داشتند. مثلِ سکانسهایِ کمین، فرودگاه دبی یا سکانس تعقیب و گریز هواپیماها در آسمان. گروه جلوههای ویژهیِ بصری، بر اساس دکوپاژ کارگردان و استوریبرد، پیش از آغاز فیلمبرداری، همهی نماهای این سکانسها را به صورت انیمیشن ساختند. این نماهای انیمیشن توسط بنده تدوین شدند و زمانبندی و تغییراتِ احتمالی آنها در همین مرحله مشخص شدند.
.
تصور میکنم هیچیک از مراحلی را که شرح داده شد، نمیتوان بدون حضور تدوینگر تصور کرد و خوشبختانه برای بنده طی کردن تمام این مراحل در کنار آقای ملکان و دیگر عوامل فیلم که در کنار هم فیلمهای دیگری هم کار کرده بودیم، آموزنده و خوشآیند بود.
.
به چند دلیلِ واضح از ابتدا مشخص بود این فیلم میبایست هم در تعریف کردنِ داستان ریتم سریعی داشته باشد و هم در بافت و ترکیب سکانسها و نماها ضرباهنگ بالایی را حفظ کند.
.
تدوین هر فیلمی فارغ از اینکه فیلمبرداریاش چه میزان طول کشیده و یا چهقدر بودجه صرف آن شده باید مطابق یکسری اصولِ زیباییشناسی و فنی انجام شود. این یک حقیقت قطعیست که پول و سرمایه ضامنِ کیفیتِ نهاییِ فوقالعادهی هیچ فیلمی نیست.
.
.
.
#روزصفر#سعیدملکان#امیرجدیدی
اینستاگرام FilmnetNews | فیلمنت نیوز
از «روز صفر» نسخههای فیلمنامه دیگری هم وجود دارد/ سرمایه ضامن کیفیت نهایی هیچ فیلمی نیست
.
میثم مولایی در گفت و گو با ایلنا عنوان نمود:
اساسا ایدهآلترین زمانِ شروعِ کارِ تدوینگر در هر فیلمِ داستانگو، از مرحلهیِ آماده شدنِ نخستین ورسیونهای فیلمنامه و شروعِ اولین مراحلِ بازنویسی است. متاسفانه طی سالیان گذشته روندی در سینمای ایران مرسوم بود که تدوینگر کارش را همزمان و گاه پس از پایان مرحلهیِ فیلمبرداری شروع میکرد و مرحلهی مهمِ مطالعه و بررسی و مشارکتِ تدوینگر در رفعِ نواقصِ احتمالی فیلمنامه مغفول میماند. اما خوشبختانه مدتیست که فیلمسازان، تهیهکنندگان و حتی برخی عوامل اجرایی، مثلِ مدیرانِ تولید هم نسبت به نقش کارآمدی که یک تدوینگر در مرحلهی بازنویسی فیلمنامه و پیشتولید میتواند داشته باشد، آگاه شدهاند.
.
از «روز صفر» نسخههایِ فیلمنامهیِ دیگری هم وجود دارد که به کلی با یکدیگر متفاوتاند و به دلیل همین حساسیتهایِ فنی و کیفیِ کارگردان کنار گذاشته شدند و با لحاظ کردن نکاتِ مثبتِ نسخههایِ مختلف به فیلمنامهیِ فعلی رسیدیم.
.
آخرین مرحله، پیش از آغاز فیلمبرداری کار روی سکانسهایی بود که جلوههایبصریِ سنگین داشتند. مثلِ سکانسهایِ کمین، فرودگاه دبی یا سکانس تعقیب و گریز هواپیماها در آسمان. گروه جلوههای ویژهیِ بصری، بر اساس دکوپاژ کارگردان و استوریبرد، پیش از آغاز فیلمبرداری، همهی نماهای این سکانسها را به صورت انیمیشن ساختند. این نماهای انیمیشن توسط بنده تدوین شدند و زمانبندی و تغییراتِ احتمالی آنها در همین مرحله مشخص شدند.
.
تصور میکنم هیچیک از مراحلی را که شرح داده شد، نمیتوان بدون حضور تدوینگر تصور کرد و خوشبختانه برای بنده طی کردن تمام این مراحل در کنار آقای ملکان و دیگر عوامل فیلم که در کنار هم فیلمهای دیگری هم کار کرده بودیم، آموزنده و خوشآیند بود.
.
به چند دلیلِ واضح از ابتدا مشخص بود این فیلم میبایست هم در تعریف کردنِ داستان ریتم سریعی داشته باشد و هم در بافت و ترکیب سکانسها و نماها ضرباهنگ بالایی را حفظ کند.
.
تدوین هر فیلمی فارغ از اینکه فیلمبرداریاش چه میزان طول کشیده و یا چهقدر بودجه صرف آن شده باید مطابق یکسری اصولِ زیباییشناسی و فنی انجام شود. این یک حقیقت قطعیست که پول و سرمایه ضامنِ کیفیتِ نهاییِ فوقالعادهی هیچ فیلمی نیست.
.
.
.
#روزصفر#سعیدملکان#امیرجدیدی
اینستاگرام FilmnetNews | فیلمنت نیوز