عنکبوت؛ اثری جسورانه و تاثیرگذار جعفر گودرزی منتقد سینما ن...
«عنکبوت»؛ اثری جسورانه و تاثیرگذار
.
جعفر گودرزی منتقد سینما نوشت:
«عنکبوت»، فیلمی جسور است، با محافظهکاری میانهای ندارد، صریح و آسیبشناسانه و با چفت و بست درست قصه، مخاطب را با اثر همراه میکند و مهمتر اینکه قضاوت نمیکند.
.
فیلمنامه کُند جلو میرود اما مخاطب را درگیر میکند و روی لبه تیغ حرکت میکند. کارگردان در دام هیجان سوژه نیفتاده و هوشمندانه قصه را روایت میکند. قتلها هم با دکوپاژ و میزانسنهایی درست طراحی و به تصویر کشیده میشود و چقدر هوشمندانه صحنه خفه کردن قربانیان را نشان نمیدهد و وارد جزییات نمیشود و روح مخاطب را آزرده نمیکند.
.
همواره برای ارتکاب جرم و جنایت باید انگیزهای وجود داشته باشد و مزاحمت خیابانی توسط یک مسافرکش برای همسر سعید حنایی، کلید این انتقام جویی و قتلها را میزند و وقتی سعید زورش به مردان جامعه نمیرسد و حتی از آنها کتک هم میخورد، به سراغ زنان بیدفاع خیابانی میرود و برای خفه کردنشان، نویسنده و کارگردان فیلم، از عنصر روسری که ماهیتش حجاب و عفاف است، بهره میگیرند.
.
این مهم را هم باید مد نظر داشت اگر روزی به جایی برسیم که تعارض مردم در خیابانها به یکدیگر اتفاقی عادی شود، یعنی جامعه در رسالت خود ناکام مانده است.
.
دوست داشتم قصه با وقوع جرم شروع شود، بدون آنکه تصویری از قاتل دیده شود. چراکه موتور محرک روایت در این گونه آثار خود جنایت است.
.
تاثیرگذاری اثر، زمانی بیشتر رخ مینمایاند که در روایت قتل هر کدام از زنان خیابانی، مخاطب در جریان زندگی قربانیان قرار میگیرد و در اصل نویسنده به قربانیان داستان هم احترام میگذارد.
.
فیلمنامهنویس هم درک درستی از این ژانر دارد و به خوبی از تعلیقهای غیرواقعی و گریزهای غیرمنطقی دوری کرده است. پیچیده کردن ماجراها در این نوع قصهها وسوسهانگیز است اما نویسنده و کارگردان هوشمندانه با دوری از پیچیدگیها، روایت را باورپذیرتر کردهاند.
.
سعید حنایی هم پرداخت درستی دارد. او در تارهای نادرست تربیتی عنکبوت وجودش گیر افتاده است و هر چه بیشتر دست و پا میزند، گرفتارتر میشود.
.
نگاه یکسویه، جاهلانه، تک بعدی، بیمارگونه و سراسر افراط و تفریط از مادر به سعید و از سعید به پسرش منتقل شده و در نهایت به روح و جان جامعه رسوخ پیدا کرده و هر روز جامعه را آسیبپذیرتر کرده است./خبرآنلاین
.
.
ادامه در کامنت
.
.
.
.
.
#عنکبوت #ابراهیم_ایرج_زاد #محسن_تنابنده #ساره_بیات
اینستاگرام FilmnetNews | فیلمنت نیوز
.
جعفر گودرزی منتقد سینما نوشت:
«عنکبوت»، فیلمی جسور است، با محافظهکاری میانهای ندارد، صریح و آسیبشناسانه و با چفت و بست درست قصه، مخاطب را با اثر همراه میکند و مهمتر اینکه قضاوت نمیکند.
.
فیلمنامه کُند جلو میرود اما مخاطب را درگیر میکند و روی لبه تیغ حرکت میکند. کارگردان در دام هیجان سوژه نیفتاده و هوشمندانه قصه را روایت میکند. قتلها هم با دکوپاژ و میزانسنهایی درست طراحی و به تصویر کشیده میشود و چقدر هوشمندانه صحنه خفه کردن قربانیان را نشان نمیدهد و وارد جزییات نمیشود و روح مخاطب را آزرده نمیکند.
.
همواره برای ارتکاب جرم و جنایت باید انگیزهای وجود داشته باشد و مزاحمت خیابانی توسط یک مسافرکش برای همسر سعید حنایی، کلید این انتقام جویی و قتلها را میزند و وقتی سعید زورش به مردان جامعه نمیرسد و حتی از آنها کتک هم میخورد، به سراغ زنان بیدفاع خیابانی میرود و برای خفه کردنشان، نویسنده و کارگردان فیلم، از عنصر روسری که ماهیتش حجاب و عفاف است، بهره میگیرند.
.
این مهم را هم باید مد نظر داشت اگر روزی به جایی برسیم که تعارض مردم در خیابانها به یکدیگر اتفاقی عادی شود، یعنی جامعه در رسالت خود ناکام مانده است.
.
دوست داشتم قصه با وقوع جرم شروع شود، بدون آنکه تصویری از قاتل دیده شود. چراکه موتور محرک روایت در این گونه آثار خود جنایت است.
.
تاثیرگذاری اثر، زمانی بیشتر رخ مینمایاند که در روایت قتل هر کدام از زنان خیابانی، مخاطب در جریان زندگی قربانیان قرار میگیرد و در اصل نویسنده به قربانیان داستان هم احترام میگذارد.
.
فیلمنامهنویس هم درک درستی از این ژانر دارد و به خوبی از تعلیقهای غیرواقعی و گریزهای غیرمنطقی دوری کرده است. پیچیده کردن ماجراها در این نوع قصهها وسوسهانگیز است اما نویسنده و کارگردان هوشمندانه با دوری از پیچیدگیها، روایت را باورپذیرتر کردهاند.
.
سعید حنایی هم پرداخت درستی دارد. او در تارهای نادرست تربیتی عنکبوت وجودش گیر افتاده است و هر چه بیشتر دست و پا میزند، گرفتارتر میشود.
.
نگاه یکسویه، جاهلانه، تک بعدی، بیمارگونه و سراسر افراط و تفریط از مادر به سعید و از سعید به پسرش منتقل شده و در نهایت به روح و جان جامعه رسوخ پیدا کرده و هر روز جامعه را آسیبپذیرتر کرده است./خبرآنلاین
.
.
ادامه در کامنت
.
.
.
.
.
#عنکبوت #ابراهیم_ایرج_زاد #محسن_تنابنده #ساره_بیات
اینستاگرام FilmnetNews | فیلمنت نیوز