محمد جلیلوند عسگری که فیلمنامه برف آخر را به شکل گروهی و هم...
محمد جلیلوند: عسگری که فیلمنامه «برف آخر» را به شکل گروهی و همراه با دو نویسنده دیگر نوشته، در سکانس نخست شناختی کلی از جغرافیای منطقهای سرد و یخزده را به تماشاگر میدهد. جایی که سرما و برف به مرور به یکی از شخصیتهای اصلی تبدیل شده و تأثیر عمیقی در داستان به جا
میگذارد. در «برف آخر» و در همان ده دقیقه نخست قهرمان فیلم (دکتر یوسف)، به تماشاگر معرفی شده و پرده از زخم عمیق بیرونی ناشی از سوختگیاش نمایش داده میشود. سپس با خلیل به عنوان دیگر شخصیت کلیدی کار آشنا میشویم که به واسطه گم شدن دختر نوجوانش با زنی علاقمند به فعالیتهای زیست محیطی به نام رعنا مدنی درگیر میشود. سه شخصیت کلیدی فیلم یک مثلث قدرتمند را تشکیل داده و به موازات هم قصه را پیش میبرند.
.
فیلمهایی از جنس «برف آخر» که شخصیتهای محدود دارند، نیاز فراوان به تمرکز کامل روی شخصیتهای مرکزی خود و لایههای بیشتر بخشیدن به آنها دارد. کاری که عسگری و نویسندگانش تا حدودی موفق به انجام آن شده و به قصه خود عمق ویژهای بخشیدهاند. در عین حال، فضای قصه هم به گونهای است که مخاطب آن را به مولفههای ژانر وسترن نزدیک میبیند. از قهرمان تک افتاده فیلم تا زن نه چندان جوانی که عمر و سرمایه خود را صرف حیات وحش کرده و در این مسیر با آدمهای اطرافش در افتاده است.
.
فضای سرد و برفی جایی که قصه در آن میگذرد نیز بر این وجوه تشابه اضافه کرده و «برف آخر» را به یک وسترن ایرانی نزدیک میکند. فیلمنامه با توجه به مدت زمان دو ساعتهاش نیاز به نقاط عطف بیشتری داشته که همین اتفاق نیز در آن رخ داده است. با این حال بزرگترین مشکل «برف آخر» که عمده آن هم از فیلمنامهاش نشات میگیرد، خلوتی بیش از حد قصه در نیمه دوم است تا جایی که هر چه فیلم پیش میرود، تهیتر از قصه میشود.
.
عسگری که در فیلم اولش «بدون مرز» بارقههایی از استعداد را نشان داده بود، در «برف آخر» تلاش کرده تا قصه خود را بر پایه قهرمانی تکافتاده در منطقهای کم سکنه و یخ بسته روایت کند و در این مسیر به خوبی از تکنیک بهره جسته است. دکوپاژ فیلمنامه هم به شکلی است که قابها صرفاً زیبای کارت پستالی نداشته و کارکرد دراماتیک دارند. همانطور که از صدا به عنوان یک عنصر کلیدی بهره گرفته و به عنوان مکملی درخشان در کنار تصاویر فوقالعاده کار قرار داده است. عسگری در انتخاب بازیگرانش هم موفق عمل کرده و توانسته بازیهای خوبی از امین حیایی و مجید صالحی در نقشهای دکتر و خلیل بگیرد.
#دنیای_تصویر #دنیای_تصویر_آنلاین #سینما #جشنواره_فیلم_فجر #برف_آخر #امین_حیایی
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline
میگذارد. در «برف آخر» و در همان ده دقیقه نخست قهرمان فیلم (دکتر یوسف)، به تماشاگر معرفی شده و پرده از زخم عمیق بیرونی ناشی از سوختگیاش نمایش داده میشود. سپس با خلیل به عنوان دیگر شخصیت کلیدی کار آشنا میشویم که به واسطه گم شدن دختر نوجوانش با زنی علاقمند به فعالیتهای زیست محیطی به نام رعنا مدنی درگیر میشود. سه شخصیت کلیدی فیلم یک مثلث قدرتمند را تشکیل داده و به موازات هم قصه را پیش میبرند.
.
فیلمهایی از جنس «برف آخر» که شخصیتهای محدود دارند، نیاز فراوان به تمرکز کامل روی شخصیتهای مرکزی خود و لایههای بیشتر بخشیدن به آنها دارد. کاری که عسگری و نویسندگانش تا حدودی موفق به انجام آن شده و به قصه خود عمق ویژهای بخشیدهاند. در عین حال، فضای قصه هم به گونهای است که مخاطب آن را به مولفههای ژانر وسترن نزدیک میبیند. از قهرمان تک افتاده فیلم تا زن نه چندان جوانی که عمر و سرمایه خود را صرف حیات وحش کرده و در این مسیر با آدمهای اطرافش در افتاده است.
.
فضای سرد و برفی جایی که قصه در آن میگذرد نیز بر این وجوه تشابه اضافه کرده و «برف آخر» را به یک وسترن ایرانی نزدیک میکند. فیلمنامه با توجه به مدت زمان دو ساعتهاش نیاز به نقاط عطف بیشتری داشته که همین اتفاق نیز در آن رخ داده است. با این حال بزرگترین مشکل «برف آخر» که عمده آن هم از فیلمنامهاش نشات میگیرد، خلوتی بیش از حد قصه در نیمه دوم است تا جایی که هر چه فیلم پیش میرود، تهیتر از قصه میشود.
.
عسگری که در فیلم اولش «بدون مرز» بارقههایی از استعداد را نشان داده بود، در «برف آخر» تلاش کرده تا قصه خود را بر پایه قهرمانی تکافتاده در منطقهای کم سکنه و یخ بسته روایت کند و در این مسیر به خوبی از تکنیک بهره جسته است. دکوپاژ فیلمنامه هم به شکلی است که قابها صرفاً زیبای کارت پستالی نداشته و کارکرد دراماتیک دارند. همانطور که از صدا به عنوان یک عنصر کلیدی بهره گرفته و به عنوان مکملی درخشان در کنار تصاویر فوقالعاده کار قرار داده است. عسگری در انتخاب بازیگرانش هم موفق عمل کرده و توانسته بازیهای خوبی از امین حیایی و مجید صالحی در نقشهای دکتر و خلیل بگیرد.
#دنیای_تصویر #دنیای_تصویر_آنلاین #سینما #جشنواره_فیلم_فجر #برف_آخر #امین_حیایی
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline