محمد جلیلوند کاظم دانشی در نخستین ساخته سینمایی خودعلفزار...
محمد جلیلوند: کاظم دانشی در نخستین ساخته سینمایی خود«علفزار» با جسارت تمام سراغ چند پرونده قضایی رفته که برای تماشاگر روزنامه خوان و پیگیر صفحه حوادث رنگ و بوی آشنایی دارد و از ترکیب آنها ، فیلمی استاندارد و تاثیرگذار ساخته است.
کاظمی در «علفزار» از عدالت به عنوان تم اصلی بهره میجوید و قصه خود را بر این اساس روایت میکند. آن هم با محور قراردادن بازپرسی در آستانه میانسالی که هر یک از داستانهای فرعی نیز با ظرافت به او میرسند. از زن و شوهر سابقاً معتاد گرفته تا پرونده مربوط به دستگیری یک گروه زورگیر.
.
دانشی یک افتتاحیه فوق العاده هم برای «علفزار» چیده که وقت تماشاگر را نمیگیرد و قصه را ضربتی آغاز میکند. نقطه عطف اول هم جایی رقم میخورد که بازپرس دچار تنگنا میشود و باید بین وجدان و موقعیت بهتر کاری دست به انتخاب بزند. یک بحران دراماتیک که هم لایهای به شخصیت بازپرس در مقام مرد قانون بخشیده و هم راه را برای ورود قصه به پرده میانی و به اوج رساندن التهاب باز کرده و هر یک از شخصیتهای پرتعداد کار را در موقعیتی بغرنج قرار میدهد.
.
نکته مهمی که در «علفزار» و فیلمنامه اش به چشم میخورد، تلاش دانشی برای خلق قهرمانی ملموس و باورپذیر است. بازپرس فیلم در موقعیتهای مختلف واکنشهای متفاوتی نشان میدهد که بیش از هر چیز دلالت بر وجوه شخصیاش فارغ از جایگاه شغلی دارد. از سوی دیگر، «علفزار» یک قهرمان زن درست نوشته شده و تاثیرگذار دارد که به خوبی تماشاگر را به سمت خود میکشاند. دانشی با هوشمندی توانسته دو قهرمان در دو سوی ماجرا خلق کند که قصه را به بهترین شکل با کنشمندی پیش ببرند. . تنها مشکل اساسی فیلمنامه از ریتم افتادن آن در نیمه میانی و کم آوردن ملاط داستانی است که کلیت اثر لطمه میزند.
کاظم دانشی با وجود آن که «علفزار» نخستین اثر سینماییاش به حساب میآید، فیلم شسته رفتهای ساخته و در دکوپاژ فیلمنامه اش نیز خلاقانه عمل کرده است
.
«علفزار» یک شاه نقش برای پژمان جمشیدی در نقش بازپرس به همراه داشته که قطعاً یکی از نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول خواهد بود. او کلافگی و خستگی ناشی از چند پرونده به هم پیچیده که زندگی شخصیاش را هم تحت الشعاع قرار داده، به شکل مطلوبی به نمایش گذاشته و برای اجرای آن به اغراق متوسل نشده است.
#دنیای_تصویر #دنیای_تصویر_آنلاین #علفزار #پژمان_جمشیدی
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline
کاظمی در «علفزار» از عدالت به عنوان تم اصلی بهره میجوید و قصه خود را بر این اساس روایت میکند. آن هم با محور قراردادن بازپرسی در آستانه میانسالی که هر یک از داستانهای فرعی نیز با ظرافت به او میرسند. از زن و شوهر سابقاً معتاد گرفته تا پرونده مربوط به دستگیری یک گروه زورگیر.
.
دانشی یک افتتاحیه فوق العاده هم برای «علفزار» چیده که وقت تماشاگر را نمیگیرد و قصه را ضربتی آغاز میکند. نقطه عطف اول هم جایی رقم میخورد که بازپرس دچار تنگنا میشود و باید بین وجدان و موقعیت بهتر کاری دست به انتخاب بزند. یک بحران دراماتیک که هم لایهای به شخصیت بازپرس در مقام مرد قانون بخشیده و هم راه را برای ورود قصه به پرده میانی و به اوج رساندن التهاب باز کرده و هر یک از شخصیتهای پرتعداد کار را در موقعیتی بغرنج قرار میدهد.
.
نکته مهمی که در «علفزار» و فیلمنامه اش به چشم میخورد، تلاش دانشی برای خلق قهرمانی ملموس و باورپذیر است. بازپرس فیلم در موقعیتهای مختلف واکنشهای متفاوتی نشان میدهد که بیش از هر چیز دلالت بر وجوه شخصیاش فارغ از جایگاه شغلی دارد. از سوی دیگر، «علفزار» یک قهرمان زن درست نوشته شده و تاثیرگذار دارد که به خوبی تماشاگر را به سمت خود میکشاند. دانشی با هوشمندی توانسته دو قهرمان در دو سوی ماجرا خلق کند که قصه را به بهترین شکل با کنشمندی پیش ببرند. . تنها مشکل اساسی فیلمنامه از ریتم افتادن آن در نیمه میانی و کم آوردن ملاط داستانی است که کلیت اثر لطمه میزند.
کاظم دانشی با وجود آن که «علفزار» نخستین اثر سینماییاش به حساب میآید، فیلم شسته رفتهای ساخته و در دکوپاژ فیلمنامه اش نیز خلاقانه عمل کرده است
.
«علفزار» یک شاه نقش برای پژمان جمشیدی در نقش بازپرس به همراه داشته که قطعاً یکی از نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول خواهد بود. او کلافگی و خستگی ناشی از چند پرونده به هم پیچیده که زندگی شخصیاش را هم تحت الشعاع قرار داده، به شکل مطلوبی به نمایش گذاشته و برای اجرای آن به اغراق متوسل نشده است.
#دنیای_تصویر #دنیای_تصویر_آنلاین #علفزار #پژمان_جمشیدی
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline