خداحافظی بهروز افخمی از فیلم سازی بهروز افخمی که سرانجام...
خداحافظی بهروز افخمی از فیلم سازی
.
بهروز افخمی که سرانجام پس از گذشت بیش از یک دهه، فیلم «فرزند صبح»ش آماده اکران عمومی شده، تصمیم گرفته است با همین فیلم از فیلمسازی در سینمای ایران خداحافظی کند، چرا که معتقد است سینما دیگر نمیتواند دورانساز باشد.
.
افخمی در گفت و گو با ایسنا عنوان نمود:
اگر مروری بر سینما در چند دهه قبل داشته باشیم میبینیم که مثلا ۵۰ سال قبل با فیلم «قیصر» نسلی تربیت شد که برای انقلاب آماده میشد، یعنی «قیصر» به مسعود کیمیایی مربوط نمیشد بلکه به دورانِ جوانی سینما در ایران مربوط بود؛ دورانی که پرده نمایش بزرگ بود، موبایل وجود نداشت و سینما تاثیرات هیپنوتیزمی میتوانست داشته باشد. وقتی میگوییم چیزی مُرد، یعنی تمام امکانات بالقوهی آن بالفعل شده و دیگر امیدی به آن نیست، اما آنچه درباره سینما گفتم، ارتباطی به این ندارد که در جشنواره فجر امسال به شکل غیرمنتظرهای چند فیلمساز اول و دوم خوب داریم. این سر جای خود است و آن سینمای مُرده هم سر جای خود. متاسفانه این بچهها دیر آمدند و احتمالا فیلمهای بزرگ دیگر به وجود نخواهد آمد.
.
برای «کاغذ شطرنجی» بود که دو سال قبل و پیش از سریال «رعد و برق» میخواستم بسازم، اما دیگر زیاد در حال و هوای آن نیستم، شاید به خاطر همین زمانی باشد که طی شده و ممکن است فیلمنامه را به یکی از همین فیلمسازهای جوان بدهم که میخواهند کار دوم یا سوم خود را بسازند و بعد خودم تهیهکننده باشم.
.
تهیهکنندگی و کارگردانی سریال را کنار نمیگذارم فقط کارگردانی سینما را در ایران نمیخواهم ادامه دهم، چون وقتی میگویم سینما دیگر نمیتواند هیجانانگیز و دورانساز باشد، طبیعتاً خودم اگر به آن اعتقاد دارم، باید اولین کسی باشم که به آن عمل میکنم. در نتیجه فکر میکنم ممکن است سریال بسازم و حتی ممکن است تئاتر اجرا کنم اما برای کارگردانی سینما فکر میکنم «فرزند صبح» پایان خوبی است بخصوص آنکه روی پرده هم خیلی جلوه دارد.
.
#بهروز_افخمی
اینستاگرام FilmnetNews | فیلمنت نیوز
.
بهروز افخمی که سرانجام پس از گذشت بیش از یک دهه، فیلم «فرزند صبح»ش آماده اکران عمومی شده، تصمیم گرفته است با همین فیلم از فیلمسازی در سینمای ایران خداحافظی کند، چرا که معتقد است سینما دیگر نمیتواند دورانساز باشد.
.
افخمی در گفت و گو با ایسنا عنوان نمود:
اگر مروری بر سینما در چند دهه قبل داشته باشیم میبینیم که مثلا ۵۰ سال قبل با فیلم «قیصر» نسلی تربیت شد که برای انقلاب آماده میشد، یعنی «قیصر» به مسعود کیمیایی مربوط نمیشد بلکه به دورانِ جوانی سینما در ایران مربوط بود؛ دورانی که پرده نمایش بزرگ بود، موبایل وجود نداشت و سینما تاثیرات هیپنوتیزمی میتوانست داشته باشد. وقتی میگوییم چیزی مُرد، یعنی تمام امکانات بالقوهی آن بالفعل شده و دیگر امیدی به آن نیست، اما آنچه درباره سینما گفتم، ارتباطی به این ندارد که در جشنواره فجر امسال به شکل غیرمنتظرهای چند فیلمساز اول و دوم خوب داریم. این سر جای خود است و آن سینمای مُرده هم سر جای خود. متاسفانه این بچهها دیر آمدند و احتمالا فیلمهای بزرگ دیگر به وجود نخواهد آمد.
.
برای «کاغذ شطرنجی» بود که دو سال قبل و پیش از سریال «رعد و برق» میخواستم بسازم، اما دیگر زیاد در حال و هوای آن نیستم، شاید به خاطر همین زمانی باشد که طی شده و ممکن است فیلمنامه را به یکی از همین فیلمسازهای جوان بدهم که میخواهند کار دوم یا سوم خود را بسازند و بعد خودم تهیهکننده باشم.
.
تهیهکنندگی و کارگردانی سریال را کنار نمیگذارم فقط کارگردانی سینما را در ایران نمیخواهم ادامه دهم، چون وقتی میگویم سینما دیگر نمیتواند هیجانانگیز و دورانساز باشد، طبیعتاً خودم اگر به آن اعتقاد دارم، باید اولین کسی باشم که به آن عمل میکنم. در نتیجه فکر میکنم ممکن است سریال بسازم و حتی ممکن است تئاتر اجرا کنم اما برای کارگردانی سینما فکر میکنم «فرزند صبح» پایان خوبی است بخصوص آنکه روی پرده هم خیلی جلوه دارد.
.
#بهروز_افخمی
اینستاگرام FilmnetNews | فیلمنت نیوز