وقتی چیزی را دوست ندارید تجربهاش عمیقا حوصلهتان را سر می...
وقتی چیزی را دوست ندارید، تجربهاش عمیقا حوصلهتان را سر میبرد، یا از آن بدتر عصبانیتان میکند، آن چیز دربرابر اصول و عقاید شما قرار دارد. همهی آدمها دارای اصول و عقاید هستند، حتی به اصطلاح بیفرهنگترین و ضدانسانترینشان اصول و عقیده دارند. همین اصول و عقاید هستند که سبب لذت و رنج بردن در هر لحظه یا از هر پدیده میشود.
.
تفاوت اصول و عقاید اگر با احترام بیان و پذیرفته شوند به پیشرفت و ترقی هم میرسند. سینما مدیوم عظیم زمانهی ماست که خیلی راحت مزربندیهای عقیدتی را نمایان میکند. واکنشهای ضد و نقیض به فیلم خوبی مانند «رستاخیزهای ماتریکس» که میتواند هفتهها ذهن آدم را درگیر کند، کاملا مبین این مسئلهی جدی است. «رستاخیرهای ماتریکس» به هیچ عنوان فیلم کاملی نیست ولی نمرهی قبولی برای یک فیلم خوب را دریافت میکند حتی در مقام قیاس با «ماتریکس» اول. «ماتریکس» از جمله فیلمهایی بود که سینما را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد.
.
«رستاخیزهای ماتریکس» توانایی همتای اصلی خود را ندارد و حتی بر دوش آن سوار میشود ولی از کلیشهها میپرهیزد و به ارزشهای جهان سینمایی خودش میافزاید. این فیلم همانند نسخههای پیشین مجموعه، صحنههای خیرهکنندهی بصری و اکشن دارد ولی آن قدر در طول روایتش، متن بر تصویر غلبه دارد که تصاویر اکشن باوجود تعدد و کیفیت بالا و نوآوری، به نوعی حاشیهای برای متن محسوب میشوند.
.
فیلم به خوبی از پرسونای ستارهی سالخورهاش کیانو ریوز بهره میبرد و با دادن فرصت درخشیدن به شرور تازهاش با بازی نیل پاتریک هریس، ماتریکس بودنش را به رخ میکشد.
.
فیلمساز به تغییرات زمانهای که مجموعه در آن کار خودش را آغاز کرده واقف است و بدون تکرار مکررات سعی دارد نقدی تازه بر فضای اجتماعی و اعتیاد تکنولوژیکی جهان اول بزند. باوجود پتانسیل بالا برای بحث، البته خیلی از دغدغههای فلسفی، فرهنگی و اجتماعی تمامی فیلمهای ماتریکس خارج از دامنهی جهان سوم قرار میگیرند. تمامی بحرانهای اجتماعی بهنوعی ریشه در ذات بشر دارند ولی چون درجاتشان در هر جامعهای فرق دارند، بحث ریشهای در مورد بحرانهای مورد نظر آن و تفهیمش، بدون ذکر نمونههای جایگزین جهان سومی درست از آب درنمیآید.
ادامه مطلب را در سایت دنیای تصویر بخوانید.
#دنیای_نصویر_آنلاین #دنیای_تصویر #ماتریکس #سینما #هنر #نقد #کیانو_ریوز #واچوفسکی #فیلم
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline
.
تفاوت اصول و عقاید اگر با احترام بیان و پذیرفته شوند به پیشرفت و ترقی هم میرسند. سینما مدیوم عظیم زمانهی ماست که خیلی راحت مزربندیهای عقیدتی را نمایان میکند. واکنشهای ضد و نقیض به فیلم خوبی مانند «رستاخیزهای ماتریکس» که میتواند هفتهها ذهن آدم را درگیر کند، کاملا مبین این مسئلهی جدی است. «رستاخیرهای ماتریکس» به هیچ عنوان فیلم کاملی نیست ولی نمرهی قبولی برای یک فیلم خوب را دریافت میکند حتی در مقام قیاس با «ماتریکس» اول. «ماتریکس» از جمله فیلمهایی بود که سینما را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد.
.
«رستاخیزهای ماتریکس» توانایی همتای اصلی خود را ندارد و حتی بر دوش آن سوار میشود ولی از کلیشهها میپرهیزد و به ارزشهای جهان سینمایی خودش میافزاید. این فیلم همانند نسخههای پیشین مجموعه، صحنههای خیرهکنندهی بصری و اکشن دارد ولی آن قدر در طول روایتش، متن بر تصویر غلبه دارد که تصاویر اکشن باوجود تعدد و کیفیت بالا و نوآوری، به نوعی حاشیهای برای متن محسوب میشوند.
.
فیلم به خوبی از پرسونای ستارهی سالخورهاش کیانو ریوز بهره میبرد و با دادن فرصت درخشیدن به شرور تازهاش با بازی نیل پاتریک هریس، ماتریکس بودنش را به رخ میکشد.
.
فیلمساز به تغییرات زمانهای که مجموعه در آن کار خودش را آغاز کرده واقف است و بدون تکرار مکررات سعی دارد نقدی تازه بر فضای اجتماعی و اعتیاد تکنولوژیکی جهان اول بزند. باوجود پتانسیل بالا برای بحث، البته خیلی از دغدغههای فلسفی، فرهنگی و اجتماعی تمامی فیلمهای ماتریکس خارج از دامنهی جهان سوم قرار میگیرند. تمامی بحرانهای اجتماعی بهنوعی ریشه در ذات بشر دارند ولی چون درجاتشان در هر جامعهای فرق دارند، بحث ریشهای در مورد بحرانهای مورد نظر آن و تفهیمش، بدون ذکر نمونههای جایگزین جهان سومی درست از آب درنمیآید.
ادامه مطلب را در سایت دنیای تصویر بخوانید.
#دنیای_نصویر_آنلاین #دنیای_تصویر #ماتریکس #سینما #هنر #نقد #کیانو_ریوز #واچوفسکی #فیلم
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline