تکتم نوبخت در زخم کاری دوربین بیشتر از آنکه توصیف کننده موق...

تکتم نوبخت در زخم کاری دوربین بیشتر از آنکه توصیف
تکتم نوبخت: در «زخم کاری» دوربین بیشتر از آنکه توصیف کننده موقعیت‌ها باشد همراه شخصیت‌هاست و اگرچه با خط داستانی درباره مناسبات قدرت میان یک خانواده مواجه ایم اما «دیرپایی شر» در میان آدم‌های قصه و ساختن منحنی شخصیت آنها در نقاط عطف است که اهمیت دارد.
.

کشمکش‌های میان دو شخصیت اصلی، مالک و سمیرا انعکاسی است از کشمکش‌های درونی مالک و بالعکس و این بده بستان‌های درونی و بین فردی که به موازات هم تا نقطه آخر داستان پیش می‌رود ستون فقرات زخم کاری است؛ شمارش معکوسی برای سقوط یک انسان.
.
کارگردان برای اثر گذاری «بن مایه سقوط» قصه گویی مینیمال را بر می‌گزیند و در بیان بصری نیز بر شخصیت‌ها و درون آنها متمرکز می‌شود. در مورد قصه، پیرنگ های فرعی و شاخ و برگ‌ها حذف و گسترش طرح فقط به واسطه پیچش‌های داستانی در پیرنگ اصلی است که اتفاق می افتد و در بیان بصری نیز میزانس ها در خدمت داستانِ سقوط و معرف سلسله مراتب قدرت است.
.
چه در موقعیت‌های دوتایی متعلق به مالک و سمیرا به عنوان یک عنصر پر تکرار در مسیر سریال و ژست‌ها و نحوه قرار گیری این دو شخصیت در مقابل هم در یک قاب، چه در بزنگاه‌های داستانی که جا به جایی قدرت میان مهره‌های داستان و شخصیت‌ها را شاهدیم، میزانس ها مترادفی است از کنش‌های هر صحنه. دوربین در تمام این موقعیت‌ها بر روی شخصیت‌های اصلی خود مکث می‌کند و همین مکث‌ها از این جهت که می‌خواهد آدم‌های قصه را برای مخاطب با در کانون قرار دادن واکنش‌هایشان در موقعیت‌ها، سمپات کند از عناصر مهم پیش برنده طرح است.
.

سکوت‌های میان مالک و سمیرا جایی که به جای حرف زدن فقط به هم نگاه می‌کنند، صرافتِ خود ویرانگری آمیخته به جنون است و بخش زیادی از بن مایه قصه‌ای را می‌سازد که قبل از هر چیز درباره هولناکی ذات آدمی است. همراه شدن دوربین با شخصیت اصلی، مالک نیز در تمامی این موقعیت‌ها و بزنگاه‌ها چه در لحظه‌های بُرد با اسلوموشن تصویر و همراهی یک موسیقی پرشور و چه در لحظه‌های باخت درک همدلانه مخاطب را میسر کرده و در نهایت در یک لانگ شات رؤیایی مرگ او را تراژیک می‌کند.

.
اگر چه نیروی محرکه داستان در اپیزود آغازین یعنی واریز کرن پول نروژی‌ها به حساب مالک یک گره افکنی دیر هنگام است، و شروع داستان دیر اتفاق می افتد اما زمینه چینی مناسب برای تعلیقی که باید چهارده قسمت بعدی را سرپا نگه داشته و مخاطب را همراه کند، فراهم می‌کند.

مطلب کامل را در سایت دنیای تصویر بخوانید.
#دنیای_تصویر #دنیای_تصویر_آنلاین #زخم_کاری #جشن_حافظ #سریال #جواد_عزتی #رعنا_آزادی‌ور #محمدحسین_مهدویان #پخش_آنلاین

اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline