لذتِ کُشتن یا وحشتِ مُردن همهچیز درباره قاتلان زنجیرهای؛ ...
🔪لذتِ کُشتن یا وحشتِ مُردن؟!
🔺همهچیز درباره قاتلان زنجیرهای؛ از واقعیت تا سینما
«چند ماه قبل، یا به طور دقیق 26 اردیبهشت ۱۴۰۰، بخشهایی از جسد مثلهشدهی بابک خرمدین (کارگردان ایرانی) توسط یک کارگر شهرداری در شهرک اکباتان پیدا شد. نیروی انتظامی به سرعت پدر و مادر خرمدین (علیاکبر خرمدین و ایران موسوی ثانی) را به اتهام قتل پسرشان بازداشت کرد. تا همین جای کار موضوع آنقدر تکاندهنده بود که توجه تمام مردم ایران را به خود جلب کند. اما جنایت وقتی شکلی هولناک به خود گرفت که خرمدین اعتراف کرد علاوه بر پسرش، چند سال پیش داماد و دخترش را نیز کشته، به همین روش مثله کرده و به دور انداخته... . بر خلاف سینمایی ایران که به دلایلی بررسینشده اما قابلقبول، چندان علاقهای به بازنمایی زندگی و انگیزههای قاتلان زنجیرهای ندارد، در غرب و بهطور ویژه در آمریکا و هالیوود پرداختن به قاتلان زنجیرهای سابقهای طولانی دارد و تعدد محصولات حتی باعث شده این شبهه به وجود بیاید که رابطهی مذکور شکل معکوس به خود گرفته است؛ به این معنی که حالا دیگر قاتلان زنجیرهای هستند که برای قتلها از آثار بصری الگو میگیرند، نه برعکس.»
در این پرونده کوشیدهایم به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم. اینکه به چه جور قاتلی میتوان گفت قاتل سریالی، آنها چه ویژگیهایی دارند، چرا دوستشان داریم، رسانهها چه تأثیری بر درک عمومی از قاتلان زنجیرهای داشتهاند و...؛ در انتها نیز به مسئله میپردازیم که زیرژانر قاتلان زنجیرهای چگونه خودش را از ژانر جنایی جدا کرده، چه ساختاری دارد و الگوهای تکرارشوندهی داستانیشان چیست.
(اسامی نویسندگان به ترتیب مطالب این پرونده)
حسین جوانی cinemaghasr
ملیکا هلالی
علی فیاضی alifayazibarjini
آراد فرشچی aradfarshchi
آرش خیروی arash.kheiravi
پدرام شایق pedramshayegh
فاطمه شاهبنده fateme_shahbandeh
فرناز خزاعی farnaz_khazaei
حسنا پرویزی hosnaparvizi
مازیار وکیلی maziar.vakili1368
نعیم صدفی naeim_gelayol
امید پورمحسن omid-pourmohsen
#دنیای_تصویر#دنیای_تصویر_آنلاین#سریال #قاتل_زنجیره_ای #رسانه #سینما
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline
🔺همهچیز درباره قاتلان زنجیرهای؛ از واقعیت تا سینما
«چند ماه قبل، یا به طور دقیق 26 اردیبهشت ۱۴۰۰، بخشهایی از جسد مثلهشدهی بابک خرمدین (کارگردان ایرانی) توسط یک کارگر شهرداری در شهرک اکباتان پیدا شد. نیروی انتظامی به سرعت پدر و مادر خرمدین (علیاکبر خرمدین و ایران موسوی ثانی) را به اتهام قتل پسرشان بازداشت کرد. تا همین جای کار موضوع آنقدر تکاندهنده بود که توجه تمام مردم ایران را به خود جلب کند. اما جنایت وقتی شکلی هولناک به خود گرفت که خرمدین اعتراف کرد علاوه بر پسرش، چند سال پیش داماد و دخترش را نیز کشته، به همین روش مثله کرده و به دور انداخته... . بر خلاف سینمایی ایران که به دلایلی بررسینشده اما قابلقبول، چندان علاقهای به بازنمایی زندگی و انگیزههای قاتلان زنجیرهای ندارد، در غرب و بهطور ویژه در آمریکا و هالیوود پرداختن به قاتلان زنجیرهای سابقهای طولانی دارد و تعدد محصولات حتی باعث شده این شبهه به وجود بیاید که رابطهی مذکور شکل معکوس به خود گرفته است؛ به این معنی که حالا دیگر قاتلان زنجیرهای هستند که برای قتلها از آثار بصری الگو میگیرند، نه برعکس.»
در این پرونده کوشیدهایم به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم. اینکه به چه جور قاتلی میتوان گفت قاتل سریالی، آنها چه ویژگیهایی دارند، چرا دوستشان داریم، رسانهها چه تأثیری بر درک عمومی از قاتلان زنجیرهای داشتهاند و...؛ در انتها نیز به مسئله میپردازیم که زیرژانر قاتلان زنجیرهای چگونه خودش را از ژانر جنایی جدا کرده، چه ساختاری دارد و الگوهای تکرارشوندهی داستانیشان چیست.
(اسامی نویسندگان به ترتیب مطالب این پرونده)
حسین جوانی cinemaghasr
ملیکا هلالی
علی فیاضی alifayazibarjini
آراد فرشچی aradfarshchi
آرش خیروی arash.kheiravi
پدرام شایق pedramshayegh
فاطمه شاهبنده fateme_shahbandeh
فرناز خزاعی farnaz_khazaei
حسنا پرویزی hosnaparvizi
مازیار وکیلی maziar.vakili1368
نعیم صدفی naeim_gelayol
امید پورمحسن omid-pourmohsen
#دنیای_تصویر#دنیای_تصویر_آنلاین#سریال #قاتل_زنجیره_ای #رسانه #سینما
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline