یادداشت روزگار قریب؛ منصفانه و بدون هیچ پیشداوری زهرا صلو...
🔹
#یادداشت/ «روزگار قریب»؛ منصفانه و بدون هیچ پیشداوری
زهرا صلواتی
.
کیانوش عیاری کارگردانی کاربلد، خلاق و البته با کارنامهای پر پیچ و خم و عجیب است. عیاری در مسیر فیلمسازیاش ژانرهای مختلف را تجربه کرده و اتفاقاً در غالب این گونههای سینمایی، آثار ماندگار و قابل اعتنایی را ساخته است. او همچنان که میتواند فیلم قابل تحسینی مانند «آن سوی آتش» را در ژانر اجتماعی بسازد، قادر است فیلم «روز باشکوه» را در گونه کمدی کارگردانی کند؛ یا اگر «دو نیمه سیب» را در ژانر کمدی جلوی دوربین میبرد، میتواند یک ملودرام تأثیرگذار اجتماعی مانند «بودن یا نبودن» را نیز به سامان برساند.
.
حضور هر چند موجز و محدود عیاری در تلویزیون هم به نتایج مبارکی ختم شده است که شاخصترینشان سریالهای «هزاران چشم» و «روزگار قریب» است. واقعیت اینکه، کیانوش عیاری این روزها یک نعمت و فرصت به شمار میرود برای سینما و تلویزیون ایران. نویسنده و کارگردانی که گویا خلاقیتش به دریا وصل است و با هر فیلم و سریالی میتوان و باید منتظر یک اتفاق بود.
.
عیاری در کنشی مبارک و بدیع، برای سریالسازی به سراغ یکی از مفاخر علمی و پزشکی در دوران معاصر ایران رفته است؛ دکتر محمد قریب، پزشک ایرانی و بنیانگذار تخصص پزشکی اطفال در کشور و البته مرکز طبی کودکان تهران. ساخت سریال پنج سال زمان برده و حاصل کار اثری ۳۶ قسمتی جذاب و به غایت دیدنی است تحت عنوان «روزگار قریب».
.
عیاری با سبک خاص خودش در نویسندگی و کارگردانی (او نویسنده فیلمنامه سریال هم هست) کوشیده تا علاوه بر بازنمایی برهههای مختلف زندگی دکتر قریب از کودکی تا نوجوانی و از جوانی تا میانسالی و پیری، نگاهی ژرف و کارشناسی شده هم داشته باشد به وقایع سیاسی و اجتماعی رخ داده در این مقاطع. او تلاش کرده تا با مطالعه و بازسازی مقرون به واقعیت تهران قدیم، تصویری صحیح و منصفانه را از دهههای پایانی و ابتدایی قرون ۱۳ و ۱۴ به مخاطب عرضه کند.
.
عیاری در پرداخت همزمان به مقاطع مختلف زندگی دکتر قریب و بازنمایی تهران قدیم و اتفاقات رخ داده در آن، حد و مرزی متعادل را در نظر گرفته و بر روی آن حرکت میکند. علاقه به تاریخ، کارگردان سریال «روزگار قریب» را البته از تمرکز بر اصول اولیه سریالسازی غافل نکرده است و موضوعاتی همچون قصهگویی، خلق درام، شخصیتپردازی، طراحی روابط، تعلیق و… در کانون توجه عیاری قرار داشته است.
(ادامه در کامنت)
.
#سینماتایم
#cinematime
اینستاگرام آخرین اخبارسینمایی و تلویزیونی
#یادداشت/ «روزگار قریب»؛ منصفانه و بدون هیچ پیشداوری
زهرا صلواتی
.
کیانوش عیاری کارگردانی کاربلد، خلاق و البته با کارنامهای پر پیچ و خم و عجیب است. عیاری در مسیر فیلمسازیاش ژانرهای مختلف را تجربه کرده و اتفاقاً در غالب این گونههای سینمایی، آثار ماندگار و قابل اعتنایی را ساخته است. او همچنان که میتواند فیلم قابل تحسینی مانند «آن سوی آتش» را در ژانر اجتماعی بسازد، قادر است فیلم «روز باشکوه» را در گونه کمدی کارگردانی کند؛ یا اگر «دو نیمه سیب» را در ژانر کمدی جلوی دوربین میبرد، میتواند یک ملودرام تأثیرگذار اجتماعی مانند «بودن یا نبودن» را نیز به سامان برساند.
.
حضور هر چند موجز و محدود عیاری در تلویزیون هم به نتایج مبارکی ختم شده است که شاخصترینشان سریالهای «هزاران چشم» و «روزگار قریب» است. واقعیت اینکه، کیانوش عیاری این روزها یک نعمت و فرصت به شمار میرود برای سینما و تلویزیون ایران. نویسنده و کارگردانی که گویا خلاقیتش به دریا وصل است و با هر فیلم و سریالی میتوان و باید منتظر یک اتفاق بود.
.
عیاری در کنشی مبارک و بدیع، برای سریالسازی به سراغ یکی از مفاخر علمی و پزشکی در دوران معاصر ایران رفته است؛ دکتر محمد قریب، پزشک ایرانی و بنیانگذار تخصص پزشکی اطفال در کشور و البته مرکز طبی کودکان تهران. ساخت سریال پنج سال زمان برده و حاصل کار اثری ۳۶ قسمتی جذاب و به غایت دیدنی است تحت عنوان «روزگار قریب».
.
عیاری با سبک خاص خودش در نویسندگی و کارگردانی (او نویسنده فیلمنامه سریال هم هست) کوشیده تا علاوه بر بازنمایی برهههای مختلف زندگی دکتر قریب از کودکی تا نوجوانی و از جوانی تا میانسالی و پیری، نگاهی ژرف و کارشناسی شده هم داشته باشد به وقایع سیاسی و اجتماعی رخ داده در این مقاطع. او تلاش کرده تا با مطالعه و بازسازی مقرون به واقعیت تهران قدیم، تصویری صحیح و منصفانه را از دهههای پایانی و ابتدایی قرون ۱۳ و ۱۴ به مخاطب عرضه کند.
.
عیاری در پرداخت همزمان به مقاطع مختلف زندگی دکتر قریب و بازنمایی تهران قدیم و اتفاقات رخ داده در آن، حد و مرزی متعادل را در نظر گرفته و بر روی آن حرکت میکند. علاقه به تاریخ، کارگردان سریال «روزگار قریب» را البته از تمرکز بر اصول اولیه سریالسازی غافل نکرده است و موضوعاتی همچون قصهگویی، خلق درام، شخصیتپردازی، طراحی روابط، تعلیق و… در کانون توجه عیاری قرار داشته است.
(ادامه در کامنت)
.
#سینماتایم
#cinematime
اینستاگرام آخرین اخبارسینمایی و تلویزیونی