به بهانه نمایش فروشنده در شبکه آنلاین آمازون و یوتیوب و گوگ...
به بهانه نمایش «فروشنده» در شبکه آنلاین آمازون و یوتیوب و گوگل پلی در انگلستان، نویسنده گاردین در مقاله ای نسبتا بلند به مقایسه فروشنده اصغر فرهادی با نمایش مشهور «مرگ یک دستفروش» به قلم آرتور میلر پرداخته است.
کریس ویگند در بخشی از مقاله خود مینویسد:
«فروشنده» فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی در مورد یک زوج متاهل و بازیگر است که نمایش «مرگ یک دستفروش» ساخته آرتور میلر را روی صحنه بازی می کنند، و این فیلم شباهت های خیره کننده ای به نمایش دارد.
در آغاز نمایشنامه مرگ یک دستفروش ، آرتور میلر یک صفحه کامل را برای توصیف خانه ای اختصاص می دهد که ویلی و لیندا لومان زوجی با زندگی مشترک طولانی در شهر نیویورک آنجا زندگی می کنند .
.
میلر درباره (خانه)چنین توضیحی مینویسد: خانه ای کوچک و به ظاهر در حال ویرانی
. اصغر فرهادی ، نویسنده و کارگردان ایرانی در فیلم فروشنده خود ( 2016) این نماد را تکرار می کند. وقتی که ما برای اولین بار با عماد و رعنا اعتصامی بازیگران تئاتر آماتور (با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) روبرو می شویم ، آپارتمان شان در تهران درحال ریزش است. کار ساختمان سازی ، سازه آپارتمان آنها را ناامن کرده و آنها ناگهان مجبور به تخلیه خانه می شوند. این خروج بزرگ از ساختمان اولین مقدمه از آمدنها و رفتن ها در فیلم فرهادی درباره تئاتر است. عماد و رعنا در ابتدا با مهربانی و شوخ طبعی برهم خوردن زندگی را تحمل می کنند ، اما طولی نمی کشد که شکاف های زندگی مشترک آنها نمایان میشود
فاجعه زندگی عماد و رعنا زمانی اتفاق میافتد که آنها برای نمایش برنده جایزه پولیتزر مرگ یک دستفروش در نقش ویلی و لیندا مشغول تمرین هستند. نمای افتتاحیه فیلم فرهادی از تخت لومان است و فرهادی به طور ماهرانهای از درامهای شخصی بازیگران برای مطابقت با زیرمتن نمایشنامه میلر استفاده میکند که: "مکالمههای خصوصی در دو پرده و یک مرثیه."است.
.
فرهادی صحنه های نمایش میلر را - چه در تمرینات و چه در اجرا - با هم تلاقی میدهد و شکنندگی اجرای تئاتر را با زیرکی به تصویر در می آورد.
.
«فروشنده» فیلمی است که میتوان بدون داشتن اطلاعات چندان از پیرنگش به تماشا نشست.
تلاشهای بسیار شخصی زوج نمایش آرتور میلر و فیلم فرهادی در برابر همسایگانشان و در ابعادبزرگتر، قضاوت جامعهی گسترده تر است.
ادامه در کامنت
#آرتور_میلر #فروشنده
#اصغرفرهادی
#تئاتر
#نمایشنامهنویس
#نمایش
#مرگ_فروشنده
#مرگ_دستفروش
#دنیای_تصویر_آنلاین
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline
کریس ویگند در بخشی از مقاله خود مینویسد:
«فروشنده» فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی در مورد یک زوج متاهل و بازیگر است که نمایش «مرگ یک دستفروش» ساخته آرتور میلر را روی صحنه بازی می کنند، و این فیلم شباهت های خیره کننده ای به نمایش دارد.
در آغاز نمایشنامه مرگ یک دستفروش ، آرتور میلر یک صفحه کامل را برای توصیف خانه ای اختصاص می دهد که ویلی و لیندا لومان زوجی با زندگی مشترک طولانی در شهر نیویورک آنجا زندگی می کنند .
.
میلر درباره (خانه)چنین توضیحی مینویسد: خانه ای کوچک و به ظاهر در حال ویرانی
. اصغر فرهادی ، نویسنده و کارگردان ایرانی در فیلم فروشنده خود ( 2016) این نماد را تکرار می کند. وقتی که ما برای اولین بار با عماد و رعنا اعتصامی بازیگران تئاتر آماتور (با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) روبرو می شویم ، آپارتمان شان در تهران درحال ریزش است. کار ساختمان سازی ، سازه آپارتمان آنها را ناامن کرده و آنها ناگهان مجبور به تخلیه خانه می شوند. این خروج بزرگ از ساختمان اولین مقدمه از آمدنها و رفتن ها در فیلم فرهادی درباره تئاتر است. عماد و رعنا در ابتدا با مهربانی و شوخ طبعی برهم خوردن زندگی را تحمل می کنند ، اما طولی نمی کشد که شکاف های زندگی مشترک آنها نمایان میشود
فاجعه زندگی عماد و رعنا زمانی اتفاق میافتد که آنها برای نمایش برنده جایزه پولیتزر مرگ یک دستفروش در نقش ویلی و لیندا مشغول تمرین هستند. نمای افتتاحیه فیلم فرهادی از تخت لومان است و فرهادی به طور ماهرانهای از درامهای شخصی بازیگران برای مطابقت با زیرمتن نمایشنامه میلر استفاده میکند که: "مکالمههای خصوصی در دو پرده و یک مرثیه."است.
.
فرهادی صحنه های نمایش میلر را - چه در تمرینات و چه در اجرا - با هم تلاقی میدهد و شکنندگی اجرای تئاتر را با زیرکی به تصویر در می آورد.
.
«فروشنده» فیلمی است که میتوان بدون داشتن اطلاعات چندان از پیرنگش به تماشا نشست.
تلاشهای بسیار شخصی زوج نمایش آرتور میلر و فیلم فرهادی در برابر همسایگانشان و در ابعادبزرگتر، قضاوت جامعهی گسترده تر است.
ادامه در کامنت
#آرتور_میلر #فروشنده
#اصغرفرهادی
#تئاتر
#نمایشنامهنویس
#نمایش
#مرگ_فروشنده
#مرگ_دستفروش
#دنیای_تصویر_آنلاین
اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline