محمد جلیلوندفیلم سینمایی روزی روزگاری آبادان ساخته حمیدرضا ...

محمد جلیلوندفیلم سینمایی روزی روزگاری آبادان ساخت
محمد جلیلوند:فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ از معدود ساخته های سینمای ایران است که شکلی از تخیل با آن درآمیخته است.

آذرنگ در نخستین تجربه کارگردانی اش به سراغ یکی از نمایش های بسیار موفق خود در دهه هشتاد رفته و تلاش کرده تا آن را به فیلمی جذاب تبدیل کند. قصه خانواده ای پنج نفره در آبادان اواخر اسفندماه سال 81 که همگی در تکاپوی فرا رسیدن نوروز هستند.

در پرده نخست فیلمنامه عشق تم اصلی فیلم است که سهیله و نصیر کم سن و سال را درگیر خود کرده و لحظات بامزه ای را خلق می کند. در آن سمت ماجرا، مصیب پدر خانواده قرار دارد که همچنان درگیر مسئله ای است که به نوعی خانواده اش را تحت تاثیر قرار داده است. رابطه صبری و مصیب به عنوان زن و شوهرهایی با تجربه زندگی مشترک بیست ساله، کاملا باورپذیر از کاردرآمده و در عین حال خالی از وجوه نمایشی هم نیست.

از دقیقه چهل، روزی روزگاری آبادان با یک چرخش ناگهانی روبرو شده و تغییر شکل می دهد. به این ترتیب که فضای رئال قصه جای خود را به فضایی کاملا سوررئال داده و قصه در این مسیر به راه خود ادامه می دهد. ایده فرود آمدن بمبی عمل نکرده که از سوی آمریکایی ها به سمت عراق پرتاب شده و به اشتباه روی سقف خانه مصیب فرود آمده، شخصیت دیگری را به فیلم اضافه کرده که چیزی جز خود بمب نیست!

در اینجا آذرنگ روی ضدجنگ بودن قصه خود تاکید بیشتری کرده و از روزهای سختی که در این شهر بر صبری و مصیب و فرزندانشان گذشته، می گوید. به موازات آن و با توجه به فضای سوررئال حاکم بر فیلم، شاهد اتفاق هایی هستیم که با این فضا جفت و جور درمی آید. برای مثال می توان به زنگ خوردن تلفن خانه در حالی که قطع به نظر می رسد، اشاره کرد. آذرنگ برای کاستن از تلخی حاکم بر داستان که تنها در پذیرایی خانه ای محقر می گذرد، شوخی های زیادی را خلق کرده که بخش مهمی از آن در دیالوگ های بین بمب و سهیله نهفته است!

طنزی تلخ در فضایی ملتهب که در نهایت به نقطه عطف دوم رسیده و روی مفهومی بزرگ به نام خانواده تاکید می کند. آذرنگ از تجربه طولانی بازیگری اش در روزی روزگاری آبادان به بهترین شکل بهره گرفته و بخش مهمی از بار دراماتیک فیلمنامه اش را به دوش آنها انداخته است. محسن تنابنده انتخابی فوق العاده برای ایفای نقش مصیب بوده و ریزه کاری های زیادی که بخش مهمی از آن مربوط به زبان بدن است را در این نقش آفرینی به کار گرفته است.
donyayetassvir
#دنیای_تصویر_آنلاین
#حمیدرضا_آذزنگ
#روزی_روزگاری _آبادان
#نقد
#فجر

اینستاگرام دنیای تصویر/dtonline