از علت‌های اصلی که باعث شده است تا فیلم تاریخ انقلاب در قاب...

از علت‌های اصلی که باعث شده است تا فیلم تاریخ انقلاب در قاب سینما کمتر دیده شود به مسائل فنی و صنعتی سینما مربوط است به گزارش سینماپرس، در هفته جاری مناسبت شهادت آیت الله دکتر مفتح به عنوان یکی از نفرات اصلی انقلاب و پیروزی ملت ایران را داریم. شهادت او را به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه یاد کردند و از ایشان در کنار چهره‌های مطرح دیگری مانند استاد شهید مطهری از شخصیت‌های علمی و مهم جریان فرهنگی و فکری انقلاب اسلامی یاد می‌کنند.  اما با این وجود از زندگی و فعالیت‌های ایشان و همینطور اکثر چهره‌های فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی بعضاً در سینما حتی یک فریم نیز نداریم. اگر به خاطرمان باشد زمانی که الیور استون به ایران آمد گفت که چرا از ظرفیت سینمایی‌تان برای بیان تاریخ انقلاب بهره نمی‌برید. جمله او واقعیت دردناک و مهمی است که در جریان سینمای ما فقر و کمبود آن به وضح دیده می‌شود. در بیشتر گفت‌وگوها و مصاحبه‌هایی که با اهالی هنر درباره مسائل این‌چنینی داشتیم، عموماً به مسائلی مانند سیاست‌گذاری و کم‌توجهی مدیران فرهنگی اشاره کردند اما صحبت کوتاه ما با آقای علی‌اکبری تهیه‌کننده فیلم استرداد که یکی از فیلم‌های تاریخی معاصر ما است و البته در جشنواره فیلم فجر نیز موفق شد سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کند، نشان می‌دهد که یکی از علت‌های اصلی که باعث شده است تا فیلم تاریخ انقلاب در قاب سینما کمتر دیده شود به مسائل فنی و صنعتی سینما مربوط است. علی اکبری در ابتدا اشاره کرد که قبل از هر چیزی سیاست‌گذاری‌های مدیران فرهنگی و سینمایی در این ماجرا سهم مهمی دارد و در غیر این صورت هنرمندان ما از همین خاک‌اند و دوست دارند که برای کشور خود فیلم بسازند و در آن بازی کنند. تجربه‌ من که سریال انقلابی و تاریخی را برای تلویزیون و سینما کار کرده‌ام می‌گوید که یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود تا ما نتوانیم فیلم تاریخی معاصر بسازیم، پلاتو است.   پلاتو در واقع محیطی از ۱۵ متر تا چندهزار متر مربع است که در آن با استفاده از تکنولوژی و فناوری روز صنعت سینما می‌توان فضای مورد نظر و دلخواه را تهیه و با استفاده از پرده سبز و آبی زمینه لازم برای تصویربرداری را ایجاد کرد. بعد از آن که فیلمبرداری تمام شد عوامل جلوه‌های ویژه و CG کارهای سینما با حذف پرده سبز و آبی و اضافه کردن زمینه مورد نظر فضای دلخواه را کاملاً ایجاد می‌کنند. امروز هم CG کاران ما از نظر فنی بسیار حرفه‌ای‌اند اما کمبود پلاتوها باعث می‌شود که نتوانیم به اندازه ضرورت و مناسب فضای تاریخی خود را تهیه کنیم. تهیه‌کننده سریال «روزهای ابدی» و «مریم مقدس» در ادامه در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد باید سینمای ایران به سمت صنعتی شدن برود تا مشکلات و خلأهای اصلی‌ آن پر شود پاسخ داد که این مسئله‌ای است که مدت‌ها آن را بیان می‌کنیم. سینمای روز دنیا به سمت صنعتی شدن می‌رود و دقیقاً به خاطر اینکه از نظر موارد صنعتی مانند همین پلاتو دچار مشکل نیست می‌تواند فیلم‌های تاریخی به میزان بسیار زیاد بسازد. ما هم تا زمانی که سینمای صنعتی و پیشرفته نداشته باشیم و زیرساخت‌های صنعتی و فنی سینمایی ما درست نشود از نظر کمیّت و کیفیت در سینمای تاریخ و انقلاب دچار کمبودیم. حتی کشورهایی مانند ترکیه نیز پلاتوهای زیادی‌ دارند که در آن سریال‌های تاریخی خود را که در سطح دنیا معروف است می‌سازد و از امکانات خوبی بهره‌مندند. ما استودیوی فیلمسازی به معنای دقیق و جدی آن خیلی کم داریم در حالی که برای این قبیل پروژه‌های سینمایی باید مانند ترکیه چندین استودیوی فیلمسازی داشت. وی در پایان بیان کرد که سوژه تاریخی و انقلابی فراوان موجود است و ما مشکلی از این نظر در بحث فیلمنامه نداریم. از چهره‌های سیاسی گرفته تا اتفاقات و رخدادهای مهمی مانند ۱۵ خرداد و همینطور دفاع مقدس.  اما در هر حال تعداد فیلمنامه‌هایی که برای تاریخ انقلاب باشد کم است و این موضوع نیز یکی دیگر از علل کمبود فیلم‌های تاریخ انقلاب است. شاهسواری: باید با بازیگر و سرمایه‌گذاری که به اقتصاد سینما لطمه می‌زند برخورد شود/ برای حل مشکلات سینما نیازمند تصمیمات سختیم! سینما پرس #سینمای_استراتژیک #صنعت_هنر__رسانه_سینما #محسن_علی_اکبری