روایت التهابات دهه ۳۰ ایران با بازی حمید منوچهری و پسرش

روایت التهابات دهه ۳۰ ایران با بازی حمید منوچهری و پسرش به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، مجموعه پنج قسمتی «تارا» به سفارش رادیو ایران در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است که به روی آنتن رادیو نمایش نیز می رود. ایوب آقاخانی ـ کارگردان این نمایش رادیویی ـ گفت: درنمایش «تارا» از لحظه پرداختن به طرح و تبدیل آن به نمایش رادیویی، مشورت های کلی به نویسنده آن داده شدکه در نهایت نمایش متفاوتی برای این روزهای رادیو شود البته که این ویژگی متعلق به قلم نویسنده خانم هلن بهرامی بوده و توصیه ای هم اگر بوده در حد کلیات است. وی افزود: برای اینکه بتوانیم این سطح با طراوت را برای رادیو حفظ کنیم، سعی کردیم اگر سوژه هم تکراری است قالب آن تکراری نباشد بنابراین پرداختن به التهابات دهه سی ایران، ماجرای کودتا، دکتر مصدق و اخبار حول و حوش این ماجراها سوژه اصلی تارا را شکل می دهد و ویژگی خاصی هم که دارد این است که نمایش در دو زمان حال و دهه سی در نوسان است  و یک روایت سیاسی عاشقانه نسبتا جذاب با موقعیت های دراماتیک دارد. آقاخانی ادامه داد: در این نمایش، سعی کردیم که در اجرا، پرداخت دقیق و سنجیده روی میزانسن ها، انتخاب سنجیده شخصیت ها، هدایت ریتم و نواخت بازی ها، فضاسازی و همینطور با مشارکت نگاه باطراوت تهیه کننده در فضاسازی هم اتفاقات قابل دفاعی بیفتد. این کارگردان تأکید کرد: مهمترین چیزی که خوشبختانه باعث شد تا این ایده را اجرا کنم این است که با وجود شخصیت داستان به نام داریوش کبیری که در زمان حال نود ساله و در زمان مورد نظر اصلی نمایش یعنی دهه سی، حدودا جوانی سی ساله است از طریق استفاده از پدر و پسری باسابقه در نمایش های رادیویی جذابیت را به تولید و به شکل اجرا اضافه کردیم ، به این صورت که حمید منوچهری در نقش داریوش کبیری نود ساله و امیر منوچهری در نقش جوانی خود او در این نمایش حضور دارد، امیر پسر آقای منوچهری بزرگ است و به هر حال پایه صداها اشتراکات جدی دارند، بنابراین وقتی با چنین ترکیبی به استقبال سوژه ای می رویم که در واقع پذیرفتن اینکه نود سالگی شخصیت داستان آن صداست و سی سالگی شخصیت، این صدا ، خود به خود باورش برای مخاطب آسان تر است ضمن اینکه اصولا اتفاق هم به لحاظ ژورنالیستی اتفاق جذابی است که پدر و پسری هنرمند نقش جوانی و پیری هم را بازی کنند که خوشبختانه این اتفاق در تارا افتاد و من توانستم از حضور این دو عزیز در کنار عزیزان دیگری مثل مهرداد مهماندوست ، نگین خواجه نصیر، نورالدین جوادیان و دوستان دیگری بهره ببرم و نهایتا فکر می کنم تارا نمایشی شنیدنی است. آقاخانی در پایان گفت: بزرگترین بحرانی که در«تارا» با آن مواجه بودیم، فقر زمانی بود . اینکه پنج قسمت پانزده دقیقه ای برای نمایشی با این پهنای تاریخی و موقعیت هایی که به هر حال ساختن فضا و مکان سنجیده ش نیاز به پهنای وسیع تری دارد واقعا کار آسانی نیست و هر بار که  در چنین موقعیتی قرار می گیرم ،با حسرت یاد سریال های هفت ، چهارده و بیست و یک قسمتی می افتم که بیست هشت تا سی و پنج دقیقه زمان داشتند. بدیهی است که اگر همین تعداد قسمت های تارا با آن بازه زمانی در اختیار ما بود ، کار در خورتری ارائه  می دادیم ولی به هر حال با همین اندازه وزمان تلاش کردیم سربلند باشیم و ان شاءالله که مخاطب هم همین حس را نسبت به نمایش «تارا» داشته باشد. مجموعه «تارا » به نویسندگی هلن بهرامی، تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، کارگردانی ایوب آقاخانی، صدابرداری محمدرضا محتشمی، افکتوری محمدرضا قبادی فر ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود و ساعت ۲۳:۴۵ به روی آنتن رادیو نمایش می رود.  انتهای پیام ایسنا #مجموعه_رادیویی_تارا #ایوب_آقاخانی #حمید_منوچهری